diumenge, 14 de juliol de 2013

Treballs de recerca curs 2012-2013

Tres han estat els treballs de recerca que he tutoritzat aquest any amb una novetat important inclosa: el primer treball de recerca en format digital tant per a mi com pel centre. 

Fins aquest curs no tenia coneixement de la possibilitat de dur a terme treballs de recerca en el format blog, però durant el curs 11-12 vaig assistir al curs de formació "Ús de les TIC a l'aula de clàssiques" impartit pel grup de l'ICE-UAB Clàssiques. Durant les diferents sessions ens van mostrar la forma d'utilitzar i treure profit dels recursos TIC per a l'ensenyament de les nostres matèries i, entre d'altres coses, em va cridar moltíssim l'atenció els treballs de recerca en format blog. Jo ja havia utilitzat el blog a l'aula per anar penjant, amb més o menys constància, els treballs que duem a terme a l'aula, però la idea de la riquesa que aporta el blog al treball de recerca em va obrir de bat a bat una perspectiva que em va semblar realment interessant. 

En haver tutoritzat tres treballs, dos en format paper i un en format digital, m'ha estat molt fàcil poder fer una comparació sobre els pros i contres que plantegen tant una com l'altre forma de presentar les recerques i ara puc dir que jo li trobo moltíssims aspectes positius al treball de recerca en format blog:

  • Els alumnes han de buscar informació, triar-la, seleccionar-la, ordenar-la, redactar-la.....de la mateixa forma que ho fan en el format paper, amb una gran diferència, que penso enriqueix el text: la possibilitat d'afegir enllaços per ampliar la informació allà esmentada, enllaços a d'altres pàgines del treball on s'amplia o es relaciona aquesta informació amb l'altra, enllaços a àlbums de fotos, vídeos, pel·lícules, articles de premsa, pdf..... Són innombrables la quantitat de possibilitats que es poden enllaçar no només durant el cos del treball sinó també a la bibliografia-webgrafia, fer una videoteca...
  • La difusió del treball és il·limitada. Quants treballs de recerca estan guardats als nostres prestatges d'una gran qualitat i que allà es van omplint de pols amb els pas dels anys? Sigui de millor o pitjor qualitat el treball es difon. Si és de gran qualitat es pot compartir i treure profit sempre que es vulgui, on es vulgui i qui vulgui. Si és de pitjor qualitat s'aprèn què no està bé, com caldria millorar-lo i fins i tot fer-ho.
  • Es poden fer treballs col·laboratius. Jo tinc l'experiència d'haver fet un Wiki col·laboratiu amb una companya d'un altre recerca (Wiki que va ser el nostre projecte final del curs que vam fer sobre les TIC a l'aula de clàssiques i que ens va obrir també un gran ventall de possibilitats que continuarem ampliant).
  • El treball sempre és viu. Un treball de recerca publicat en format paper no acostuma a reeditar-se (tret d'aquells treballs que cal recuperar i cal refer en alguna de les seves parts). Només les despeses de la seva edició ja fan que si en editar-lo es veu algun error ni tan sols es reediti. Els alumnes que realitzen un treball en format blog sempre el poden retocar, millorar, afegir novetats relacionades amb el tema treballat o fins i tot ampliar-lo a mesura que els seus coneixements es van enriquint. 
  • Una forma econòmica de fer un treball. El blog és un format totalment gratuït. Al nostre centre portem uns anys que fins i tot demanem un exemplar en paper i els altres dos en format CD per reduir despeses que per als nostres alumnes sovint són difícils d'assumir. Hi ha l'opció de qualsevol plataforma per obrir un blog ja sigui en XTECBlocs, en Blogger, WordPress... Jo vaig triar XTECBlocs perquè vaig considerar que, en ser un treball de recerca d'uns alumnes de l'institut, preferia que estigués dins d'un espai relacionat amb la comunitat educativa. Haig de reconèixer que WordPress (que és la plataforma que utilitza XTECBlocs) no és la més intuïtiva, ni més fàcil que Blogger, ni ofereix el gran ventall d' opcions d'aparença que ofereixen d'altres. 
  • Els alumnes fan un doble aprenentatge: del tema sobre el qual fan la seva recerca i de l'edició del blog. La meva experiència és que han aprés molt (i jo amb elles) d'edició, aparença, drets d'autor, fonts.... Cert és que el treball per aquests alumnes és doble però aquell esforç que han de fer al començament es veu recompensat amb el ventall de possibilitats que se'ls obre en haver conegut el format blog. En el futur el poder utilitzar per qüestions acadèmiques, d'oci, d'opinió personal....
Si haig de fer una valoració negativa, pensant en aquells companys i alumnes poc hàbils en qüestions digitals, cal que digui que són necessaris certs coneixements informàtics, certes habilitats mínimes per no  atabalar-se, poder moure's pel tauler de control del blog sense caure en la desesperació. Hi ha coses que surten a la primera, d'altres cal buscar tutorials que et donin llum a la pregunta o a aquella edició que vols que quedi d'una forma i que es resisteix. Reconec que a mi m'agraden molt els recursos TIC i no em fa enrere trobar un obstacle digital. Busco fòrums, video tutorials, pregunto a qui cal.... També diria que de tot s'aprèn i que ens movem en l'era digital i que el l'acció que el primer dia costa dues hores, al proper cop que es fa són només cinc minuts. 

Que valori tan positivament el treball de recerca en format digital suposo que es reflecteix en el fet que els tres treballs que tutoritzo pel proper curs són tots tres en format digital i que ja els alumnes que em van triar sabien d'aquesta condició. 

Abans de presentar els tres treballs d'aquest curs, vull agrair àmpliament la sessió il·luminadora de la Margalida Capellà en el curs abans esmentat, per la seva generositat compartint els seus coneixements, de les seves immediates respostes als meus dubtes inicials de la tria de plataforma, d'edició et altri quan vaig començar a navegar pel mar WorPress. Qui millor que pugui donar llum als dubtes qui ja ha fet l'experiència prèvia. La Margalida ja fa uns cursos que fa treballs de recerca en aquest format i d'ells ens parla al seu blog El fil de les Clàssiques

Ets una harpia! La dona com a font de mal


Judith García i Ana Gutiérrez han estat les primeres alumnes en dur a terme el primer treball de recerca digital del centre. El treball fa un estudi de com la dona ha estat associada al mal (Pandora, Harpies, Sirenes....) ja des del món clàssic i certes pervivències que trobem encara a la nostra actualitat. 

Com al nostre centre cal fer una entrega oficial del treball a secretaria on els alumnes signen acreditant l'entrega del treball dins de la data i l'horari estipulat, calia pensar en la manera de com entregar un blog i la Judith i l'Ana van fer una "Caixa dels mals" fent constar unes paraules introductòries al treball i l'adreça del blog. 


El dia de l'exposició van presentar les dades més importants del seu treball amb un PPT de suport encara que ens van mostrar certs aspectes importants directament al blog. 


Aquest treball va guanyar el  1r premi del Certamen Minerva 2013 en la seva. El lliurament va tenir lloc el 18 de juny a la sala d'actes el Roure de Polinyà.




Astronomia i món clàssic

Sandra López, Mar Ortega i Iván Durán, les dues primeres alumnes del batxillerat lingüístic i l'Iván del científic, van dur a terme un treball de recerca sobre el cel: planetes, constel·lacions, els qui van fer la descoberta d'aquell món celestial. 

L'atracció pels mites, pel cel i la possibilitat que el treball pogués tenir una vessant més de clàssiques i alhora científica van animar a aquests alumnes a fer una recerca d'aquest tipus. També la proximitat de l'Observatori astronòmic de Sabadell i el Planetari del CosmoCaixa els va ajudar en l'elaboració del treball. 




L'arqueologia a Catalunya: Empúries
Yuliana Cabezas, Rosa Díaz i Carolina Salas fan estudi del jaciment arqueològic d'Empúries. La intenció principal era no només estudiar aquest jaciment arqueològic sinó també demostrar que sovint coneixement restes arqueològics que ens són molt llunyans en l'espai (per exemple el Colisseu a Roma) però en canvi tenim el jaciment arqueològic grec més important de la península a no gaires quilòmetres i és molt poc conegut. Per demostrar aquest fet les alumnes van dur a terme una enquesta entre l'alumnat del centre per corroborar la seva hipòtesi que a Empúries no se li fa la justícia que li pertoca malgrat la seva gran importància.

2 comentaris:

El Fil de les Clàssiques ha dit...

Molt bona feina, Isabel i alumnes! FELICITER! Moltes gràcies per l'agraïment i per posar-ho en pràctica!

Dues coses des de la meva desconnexió digital estival:

. Per què no presentes l'experiència digital dels TR a Paideia http://pagines.uab.cat/iceclassiques/paideia?

. Per què no es posen en contacte els del TR d'astronomia i mites amb les meves alumnes de El cel dels mites que continuen publicant, fins i tot durant vacances http://blocs.xtec.cat/elceldelsmites/?

Molt bon estiu!

Margalida

Isabel Fdez. ha dit...

Plurimas gratias, Margalida!
Tindré en compte el que em recomanes i parlo amb les meves alumnes sobre el que em dius.
Desconnectat i gaudeix també d'aquest ben merescut estiu!
Isabel