dimarts, 19 de maig del 2020

Alicia Soria i Bárbara Vallo, Estrellitas. Llatinismes i vídeos.

 Em dic Barbara Vallo, tinc divuit anys i actualment sóc estudiant de segon de batxillerat a l’Institut Can Planas a Barberà del Vallès, on resideixo.


Fa sis anys que estic en el mateix centre, i del que més ganes tinc és de sortir d’aquest, acomiadar-me d’aquí i començar una nova etapa on poder començar a fer verdaderament el que sempre he volgut, estudiar dret i ADE, cosa que si tot va bé començaré a fer aquest setembre. En aquesta etapa també m’agradaria gaudir d’aquesta, conèixer gent nova i viure en un ambient diferent.


Sempre m’he considerat una noia molt alegre i que sempre intenta que tothom ho estigui. Tot i això, m’enfado amb molta facilitat i sóc molt impulsiva, però sempre vaig amb la veritat per davant. Sóc molt extravertida i m’agrada molt gaudir amb la gent, sobretot amb aquells que estimo.


El que més m’agrada fer és viatjar i conèixer, ja sigui diferents ciutats, cultures, persones… Qualsevol cosa nova és benvinguda per a mi.


En el nostre treball, des del meu punt de vista, crec que hem tractat sempre de buscar una forma el més natural i divertida possible de plasmar els llatinismes. Hem volgut ser bones actrius i fer com si tinguéssim un canal de YouTube allà on podíem expressar el que volíem. Ens ha sigut una mica difícil seguir-ho tot bé a causa del confinament, però tot i això, crec que ho hem pogut aconseguir.



El meu nom és Alicia Soria, visc a Barberà del Vallès i tinc disset anys. Estic estudiant segon de batxillerat a l’institut Can Planas on vaig començar la meva etapa acadèmica de secundària fins avui que per fi ja estic a l’últim curs. Estic ansiosa per començar una nova etapa a la meva vida conèixer gent nova i estar en un ambient tan diferent del de l'institut. La idea de poder estudiar un tema que m'apassiona i que em proporcionarà ser professora d’infantil, que és el meu somni i la meva vocació.

Em considero una persona que a priori pot semblar que sóc vergonyosa o poc sociable, però quan agafo confiança sóc una persona divertida i amable, una de les coses que més m’agraden de mi és que tinc molta empatia i no m’enfado amb facilitat, es podria dir que tinc bastant paciència. Encara que, com tothom, si alguna cosa em molesta, ho dic, i si m’haig d’enfadar, m’enfado, això si, se'm passa de pressa, no sóc rancorosa.

M’encanta tot els petits moments de la vida quotidiana, des de menjar pipes en un banc amb amigues, fins a anar al bar o bé de festa.

Això sí, també m’agrada moltíssim viatjar sobretot a zones càlides amb platges o bonics paisatges, i tinc moltes ganes de començar a viatjar també amb amigues d'aquí poc.


Estic molt satisfeta amb el resultat dels nostres llatinismes, hem dedicat moltes hores a aquest treball però crec que com recompensa s’ha vist reflectit als nostres vídeos. M'hauria agradat poder haver fet altre tipus de vídeos en canvi d’uns altres, però era complicat compaginar-lo amb alguns llatinismes. Tot i això he gaudit de tots i cada un dels vídeos. 

Tot i que ha sigut cansat em quedo amb les tomes falses gravant amb la Barbara que no són poques, la de vegades que ens van interrompre, que ens va entrar el riure tonto, o simplement estàvem espesses i no recordàvem el guió.


Valoracions de l’exercici dels llatinismes

·    El dia que vaig fer la presentació de l’exercici a classe, què et va semblar, a priori, la idea de fer aquest treball?

Alicia: Al principi vaig pensar que potser era massa feina i hauria d’invertir moltes hores i no estava segura de si podia permetre-m’ho, em costa bastant aquest tipus de feina de posar imaginació perquè no és exactament el meu punt fort. 

Barbara: Quan vas presentar aquest treball a classe al començament vaig pensar que quina mandra fer-ho, ja que no tinc massa imaginació i quan se m'acabessin les idees no sabria què fer i l’acabaria deixant de costat, a més vaig plantejar-me les diferents opcions al meu cap i em semblava que seria massa feina.

·    Quina idea inicial vas tenir per a fer? L’has portat a terme durant totes les setmanes o vas canviar d'idea? Per què?

Alicia: Al principi la meva idea era fer com si fos un canal de YouTube i penjar el típic contingut que et pots trobar en els canals que estan més dedicats a fer reptes, preguntes i respostes, algun que altre tutorial de maquillatge i altres coses que ens interessen, però fer aquest tipus de contingut introduint llatinismes de vegades no era molt fàcil i acabàvem optant per altre contingut més adient.

Barbara: La idea inicial que vaig tenir va ser fer com un canal de YouTube, com si fos una bloguera. La idea base sí que l’he portat a terme, però pensava que podria fer un altre tipus de vídeos, que fossin una mica més improvisats i d’altres temes, cosa que els llatinismes no ens van permetre fer.

·    Què et va fer decidir fer aquest treball de la manera que l’has fet? D’on vas treure la idea?

Alicia: Al principi pensava que seria un treball individual i estava més decidida a fer un diari però en proposar-me la Barbara la idea de fer-ho juntes em va donar la força per fer vídeos. Totes dues teníem la mateixa idea de vídeos i va ser molt fàcil posar-nos d’acord.

Barbara: Vaig pensar de fer-ho en parelles amb l’Alicia, ja que d’aquesta manera seria més senzill gravar els vídeos i no tenir tanta vergonya, a més de que és la meva companya des de primer de l’ESO i treballo molt bé amb ella a l’hora de fer treballs. S’ho vaig proposar i li va semblar una bona idea, vam preguntar-nos què teníem pensat abans de proposar fer-ho juntes i les dues havíem tingut la mateixa idea. La idea no la vam treure de cap lloc, ens va sorgir a les dues individualment.

·    Com t’has organitzat: quan els feies, com, quin procés seguies per a escriure'ls (buscar informació, com sorgia la idea del què parlar, com t’inspiraves.....).

 El primer que fèiem era mirar els llatinismes i buscar els seus significats per poder veure quin tipus de vídeo podíem fer. A continuació, si ja se’ns venia una idea al cap la proposàvem, però en aquells dies que estàvem menys imaginatives buscàvem per internet idees de vídeos per a un canal de YouTube. Després, ens reuníem a la biblioteca o a la nostra hora lliure per començar a fer el guió. I pel que fa al moment de gravar, teníem assignats els dissabtes al matí, és a dir, tots els dissabtes al matí ens reuníem a la casa de la Barbara i gravàvem el vídeo i l’editàvem. Després, amb el tema del confinament, aquest horari i manera de fer-ho tot va canviar. Quedàvem quan a les dues ens anava bé i ho organitzàvem tot per mitjà de videoconferències.

·    Opinió del que tu has fet, del que han fet els teus companys, del que faries ara si tornessis a començar o del que no faries....

Alicia: Opino que el treball fet de llatinismes ha millorat molt, hem anat agafant pràctica i trucs a l’hora tant de fer guions, com de gravar-los i editar-los. Al principi, recordo estar a casa de la Barbara i acabar a les 15:30h o més endavant que ens moríem de gana totes dues i encara estàvem editant i amb el pas de les setmanes trigàvem bastant menys. En general estic molt satisfeta amb com han quedat els nostres llatinismes. Si amb tot el que sé ja hagués de tornar enrere i decidir que fer no estic segura de si els faria i si els fes, no faria vídeos. Crec que és massa treball per fer cada setmana. S’ha de pensar una idea, fer tot un guió, després corregir vàries vegades, gravar i editar i són massa hores… Sí que potser faria un diari que crec que no suposa tant tant treball encara que també ho és.

Barbara: Personalment crec que els nostres vídeos són tots bons, tots i cadascun d’ells els hem treballat molt i li hem posat moltes ganes, tant per fer els guions com per gravar, estic orgullosa de com ha quedat el nostre treball. Tot i això, hi ha vídeos que noto que estan molt millor d’altres, tot depenia dels llatinismes, si es podien ficar a qualsevol lloc, el vídeo era més animat. També he notat una evolució des del primer vídeo que vam gravar fins a l’últim, vam anar perdent la vergonya, trigàvem menys en gravar i editar els vídeos i ens costava menys memoritzar els guions. Si tornes a començar puc assegurar que no agafaria l’opció de llatinismes i vídeos, encara que ha sigut una tasca entretenida, ens treia massa temps i havia vegades que havíem de deixar de fer algunes coses per poder fer-los, no puc assegurar que no faria els llatinismes, ja que potser sí que els faria però l’opció de llatinismes i literatura, ja que faria servir molt menys temps. Fer els llatinismes en vídeos suposava invertir mínim tres matins o tardes en ells, crec que és massa feina en comparació a altres opcions.

Pel que fa a les nostres companyes no podem dir res, ja que no sé que han fet la resta ni com ho han dut a terme. 

·    Penses que has aprés llatinismes? Has incorporat algun a la teva vida, als teus escrits, a la teva parla....?  T’hi fixes més quan escoltes o llegeixes algun? Quins t’han quedat gravats?

Alicia: Sí, potser no me’n recordo de tots però hi ha alguns que ara coneixent-los a la primera que us escolto penso mira un llatinisme, a la meva parla no he introduït cap diria jo, potser per vergonya o perquè no em surt natural dir-ho. Alguns que m’han quedat gravats són per se, beatus ille, sine dia, entre d’altres. I alguns m’han sorprès perquè els utilitzava a la meva vida i no sabia que eren llatinismes, com és el cas de etcètera i RIP.

Barbara: Sí que crec que he après llatinismes per mitjà d’aquest mètode, tot i això sé que ara mateix no recordaré tots els que he utilitzat durant aquestes setmanes. Hi ha d’alguns llatinismes que he utilitzat pel fet de fer l’assignatura d’economia de l’empresa com són “ràtio” o “per capita”, però hi ha d’altres que en situacions on el llatinisme concordava s’ho deia a l’Alicia, com fent broma entre nosaltres, ja que érem les que els entenien. Ara em fixo molt més en els llatinismes que escolto, perquè em sorprèn escoltar a algú utilitzar-lo de manera totalment natural. Alguns dels que m’han quedat gravat són per se, per capita, ràtio, a priori, a posteriori, in mente entre d’altres.

·    Què canviaries de la forma de treballar els llatinismes: els mesos durant els quals es treballen, la forma d’entrega, la forma de treballar-los, les correccions...?

Les dues pensem que en general la forma com està organitzat tot el relacionat amb els llatinismes està bé, però hi ha una cosa en concret que sí que canviaríem, el temps d’entrega. Per començar, des del nostre punt de vista, plantejaríem l’opció de fer els llatinismes just després del TR, abans de marxar a les vacances de nadal, d’aquesta manera en tornar al gener ja seria la primera entrega i durant les vacances t’has pogut plantejar diferents opcions per fer. A més, canviaríem el temps d’entrega, és a dir, en comptes de fer una entrega cada setmana que fos cada dos, almenys pel que fa als llatinismes i vídeos, ja que creiem que s’inverteix més temps en aquesta modalitat que no per exemple en els llatinismes i literatura.

·    Has consultat el nostre blog d’aula “Per Càstor i Pòl·lux!” en algun moment? Per a què?

El blog d’aula “Per Càstor i Pòl·lux!” el vam utilitzar gairebé en quasi tots els guions que vam escriure, ja que moltes vegades no se’ns ocorria una manera d’introduir un llatinisme o no acabàvem d’entendre el significat d’un i era molt més còmode entrar al blog i llegir qualsevol exemple.




















Treballs de recerca 20-21

 Avui s'han entregat els treballs de recerca d'aquest curs. Els treballs que han estat en format bloc són: . A la recerca de la feli...