dissabte, 1 de juliol del 2017

Paula González, El meu Olimp particular. Llatinismes i literatura

Em dic Paula González, tinc 17 anys i estudio 2n de Batxillerat Humanístic-Lingüístic a l’INS Can Planas, a Barberà del Vallès. Sóc una noia tranquil·la, empàtica i introvertida, que gaudeix tant de llegir, escoltar música i escriure, com de viatjar, practicar esports de risc i viure emocions fortes. En aquest treball deixo veure una part de mi mateixa, que mai m’ha agradat mostrar. La meva timidesa i la meva forma de ser em fan difícil mostrar el que sento i dir el que penso, pel qual normalment em refugio en l’escriptura. Sempre havia pensat en escriure sobre les persones que em rodegen, però mai havia trobat una “excusa” suficientment bona com per fer-ho, fins que van arribar els llatinismes. En els meus escrits trobareu petits homenatges a familiars i amics que estimo però mai els ho mostro, amb un petit gir: adoptant una deïtat com a àlter ego, creant paral·lelismes entre les seves personalitats, atributs o històries, de manera que es manté un anonimat capaç de (sota el meu punt de vista) crear intriga i accentuar les característiques dels personatges reals. Espero que us agradin, us inspirin o us sentiu reflectits en ells.

 Valoració personal
• El dia que vaig fer la presentació de l’exercici a classe, què et va semblar, a priori, la idea de fer aquest treball? Quins van ser els teus primers pensaments?
 La idea de fer aquest treball em va semblar increïble, perquè m’encanta escriure i perquè, tot i la meva escassa imaginació, tenia moltes ganes de començar a pensar idees i possibles temes.

 • Quina idea inicial vas tenir per a fer?
L’has portat a terme durant totes les setmanes o vas canviar d'idea? Per què? La meva idea inicial va ser la que he portat a terme durant totes les setmanes: escriure sobre persones del meu voltant, sota el nom de deïtats.

• Què et va fer decidir fer aquest treball de la manera que l’has fet? D’on vas treure la idea?
Com he dit més a dalt, sempre he volgut escriure un homenatge per aquells que estimo i, mirant llatinismes d’anys anteriors, vaig trobar els d’una noia que va tenir una idea semblant (parlava sobre amics i familiars, però en situacions inventades, amb una trama i uns personatges reals). El seu treball em va inspirar per fer el meu i, la part d’utilitzar déus i deesses com a àlter ego, em va venir al cap a causa de què, sempre que havíem d’aprendre els seus noms i atributs (pels exàmens de llatí, per exemple), el fet de comparar-los amb persones que coneixia en la vida real m’ajudava a recordar-los.

• Com t’has organitzat: quan els feies, com, quin procés seguies per a escriure'ls (buscar informació, com sorgia la idea del què parlar, com t’inspiraves.....).
Normalment feia els llatinismes el cap de setmana d’abans de l’entrega, ja que és quan tenia més temps. Començava el dissabte i, si no estava molt inspirada, tenia el diumenge per acabar-los. Creava dos arxius a Word, un on copiava els llatinismes que tocaven aquella setmana, amb els seus significats, i altre on anava escrivint sobre la persona en qüestió; els posava un al costat de l’altre en la pantalla i, a mesura que introduïa un llatinisme al text, el tatxava al primer document.

• Opinió del que tu has fet, del que han fet els teus companys, del que faries ara si tornessis a començar o del que no faries....
Estic molt contenta amb el que he fet i, tenint en compte que sóc molt exigent amb mi mateixa, em sento molt orgullosa del meu treball i del resultat final. La veritat és que encara no he pogut veure els llatinismes dels meus companys, però, pel que sé, les idees han estat molt bones. Tinc molta curiositat pels vídeos i les cançons d’alguns dels meus companys, que han treballat moltíssim.

• Penses que has aprés llatinismes? Has incorporat algun a la teva vida, als teus escrits, a la teva parla....? T’hi fixes més quan escoltes o llegeixes algun? Quins t’han quedat gravats? Quins t’han costat més?
Penso que he après llatinismes i cada vegada els incorporo més al meu dia a dia. Ja he utilitzat aquí mateix “àlter ego” un parell de cops, i també utilitzo molt expressions com “carpe diem”, “mea culpa” o “alea iacta est”. Els que més m’han costat són “quòrum”, “cum grano salis” i “sui generis”.

• Què canviaries de la forma de treballar els llatinismes: els mesos durant els quals es treballen, la forma d’entrega, la forma de treballar-los, les correccions...?
La veritat és que no canviaria res perquè, personalment, és un treball que m’ha motivat i no m’ha suposat un gran esforç o una pèrdua de temps. La forma d’entrega és senzilla i còmoda, la forma de treballar-los és molt àmplia i entretinguda i les correccions sempre t’ajuden a millorar.

 • Has consultat el nostre blog d’aula “Per Càstor i Pòl·lux!” en algun moment? Per a què?
Sí, vaig consultar el blog en un principi, per veure treballs anteriors i trobar la inspiració, i més tard, durant aquest curs, per veure com els altres havien introduït llatinismes que a mi m’estaven costant.

• Creus que aquest treball t’ha ajudat en d’altres aspectes que no siguin pròpiament el del treball dels llatinismes (escriptura, expressió, imaginació, creació, organització...).
Crec que aquest treball m’ha ajudat a millorar la meva escriptura i expressió, sobretot en català (ja que en el meu dia a dia parlo i escric en castellà) i també m’ha ajudat a expressar més fàcilment els meus sentiments i deixar de banda, mica en mica, la vergonya.

• Has descobert algun aspecte en tu mateix que no sabies? (capacitat de treball, de redacció, creativitat...).
He descobert que tinc més imaginació de la que creia i que potser l’escriptura, a més d’una de les meves passions, és també el meu “talent”.

 • Aquest exercici t’ha suposat una càrrega massa gran de treball amb tot el que suposa el curs? Si és que sí, creus que està compensat d’alguna manera?
L’exercici dels llatinismes no m’ha suposat una gran càrrega, sincerament. De fet, ha estat tot el contrari: em servia per distreure’m de l’estrès del curs i sempre tenia moltes ganes d’escriure.

 • Valoració lliure personal: a favor, en contra, el que ha suposat aquest treball, comenta, valora, emociona’t o enrabia’t... diga’m....el que vulguis...amb amor (of course!).
Crec que està claríssim que aquest treball m’ha encantat. Té totes les característiques que valoro en un exercici creatiu i m’ha ajudat en molts aspectes, escolars i personals. He pogut alliberar-me, expressar amb total sinceritat allò que penso i, fins i tot, conèixer-me més a fons. Ja he expressat la meva gratitud en totes les entregues, però mai està de més donar les gràcies de nou: així que mil gràcies a les persones que m’envolten i que m’estimen, per inspirar-me en els meus escrits, i a tu, Isabel, que tens aquestes idees tan originals que em donen l’oportunitat de ser jo mateixa.




Treballs de recerca 20-21

 Avui s'han entregat els treballs de recerca d'aquest curs. Els treballs que han estat en format bloc són: . A la recerca de la feli...