diumenge, 10 de maig del 2015

Paula Vela, Postals viatgeres. Llatinismes i literatura


Sóc la Paula tinc 18 anys i estudio segon de batxillerat a l’INS Can Planas.
M’agrada molt sortir de festa i ballar, però a l’hora de treballar a l’escola sóc responsable i faig el que toca. Sóc una noia positiva i sempre intento estar amb un somriure a la boca.
Ara mateix el que m’inquieta és aprovar aquest curs, que ja és l’últim a l’institut, amb bona nota per poder anar a la universitat i fer la carrera que jo vull (Educació primària).



El meu treball titulat “Postals arreu del món” és un recull de les postals enviades per la Paula, una noia ja major d’edat, que desprès d’estalviar durant uns anys ha fet un viatge arreu del món tota sola. Cada setmana ha visitat una ciutat diferent  ( París, Londres, Tunísia, Can Cun, Orlando, Roma, Mykonos, Ciutat del Cabo, La Vegas, Tòquio i Santo Domingo) i a cada país ha escrit una postal per a la seva família explicant les seves aventures. Durant el camí ha conegut molta gent i ha viscut anècdotes que sempre recordarà. Aquest gran viatge ha estat una experiència emocionant per a la Paula i que en un futur li agradaria repetir.

Valoracions dels llatinismes:
El dia que la Isabel va fer la presentació de l’exercici de llatinismes a classe em va semblar una gran feinada, cada setmana tocaria dedicar unes quantes hores a fer aquest treball. Inicialment em vaig preocupar perquè no se m’ocorria cap idea original per fer els llatinismes. El que sí que tenia clar era que faria “llatinismes i literatura” perquè m’expresso molt bé per escrit.
La idea de fer cada setmana una postal des d’un país diferent se’m va ocórrer a la dutxa, on sempre rumio les coses, però realment no sé com. Em va venir al cap de sobte i com em va agradar, he seguit aquesta idea fins al final.
Respecte a la organització del meu treball, sempre seguia la mateixa metodologia. Primer buscava a internet el significat dels llatinismes que tocaven i fixant-me en el seu significat intentava pensar en algun país que m’inspirés coses relacionades. A vegades trobava el país adequat, però d’altres no en trobava cap d’especial i escollia un a l’atzar. He intentat escollir països diversos, de tots els continents i amb formes de viure ben diferenciades.
Sobre el meu treball opino que està molt ben fet, que és una idea original, i que encara que alguns llatinismes no he sabut introduir-los perfectament, en general és un bon treball. Si hagués de tornar a començar un treball de llatinismes no canviaria la meva idea de les postals perquè m’agrada molt.
He après molt dels llatinismes, més del que em pensava. Ara escolto llatinismes per tot arreu: a la tele, a les classes d’altres matèries, als llibres, etc, i sempre penso “això és un llatinisme!”. Em fa gràcia i alguns se m’han quedat gravats.
El document “Llatinismes entre tots” no ha estat necessari per a mi ja que jo tinc guardades totes les traduccions dels llatinismes quan les buscava per fer el meu treball personal. Però no està de més tenir un document així per si de cas.
La forma de treballar els llatinismes em sembla molt adequada, cada setmana un i amb el cap de setmana al mig. La forma d’entrega a través de Gmail és molt còmoda. El fet de treballar-los d’aquesta manera tan original fa que els entenguis bé i et facilita molt l’estudi per a la selectivitat. El que menys m’ha agradat han estat les correccions. M’he hagut de trencar el cap esbrinant com poder corregir un llatinisme mal introduït ja que en alguns no trobava cap referència de com fer-ho.
He consultat el bloc “Per Càstor i Pòl·lux!” diverses vegades. Al principi, per mirar com han estat els llatinismes dels alumnes d’altres cursos i treure alguna idea. Durant els dies de treball també l’he consultat per mirar com s’introduïa algun llatinismes que jo tenia malament.
Potser aquest treball m’ha ajudat a millor la meva expressió escrita ja que fer un escrit d’aquesta mena cada setmana serveix com a pràctica d’escriptura. També m’ha ajudat a conèixer una mica més de món ja que he hagut de buscar informació sobre cada ciutat sobre la qual escrivia la postal.
Aquest exercici sí que m’ha suposat una càrrega de treball sumada a tots els altres treballs, deures i exàmens d’aquest curs. Cada tarda que he dedicat a fer llatinismes ha suposat una inversió de tres hores aproximadament a fer aquest treball. Però al final, tot treball ben fet té la seva recompensa. El que espero és que no em faci baixar la meva nota mitja de llatí.
Com a valoració final he de dir que costa posar-s’hi a treballar els llatinismes cada setmana perquè és un treball molt complex però que realment sí que s’aprèn. El que més he odiat han estat les correccions ja que alguns llatinismes els considerava ben introduïts i correctes (i que en el seu moment ja em va costar introduir-los) i veure’ls subratllats de color verd cada cop que rebia un Gmail m’emprenyava. Però al final la gran majoria han quedat bé.

Treballs de recerca 20-21

 Avui s'han entregat els treballs de recerca d'aquest curs. Els treballs que han estat en format bloc són: . A la recerca de la feli...