dimarts, 31 de maig del 2016

Noelia Muñoz, Llatinismes en contes tradicionals. Llatinismes i literatura


Hola!! Em dic Noelia Muñoz i a dia d’avui, maig de 2016, tinc 17 anys i estudio 2on de Batxillerat així que possiblement quan tu, sí tu, llegeixis això moltes de les coses que t’explicaré a continuació hauran canviat, o no.

Quan era a 4rt d’ESO vaig decidir fer el Batxi perquè, senzillament, era massa jove i no sabia cap a on tirar, però ara no em penedeixo d’haver pres aquesta decisió perquè aquests dos anys, la veritat que una mica estressants i cansats, han valgut la pena per treure’m del mig l’any de preparació a la prova d’accés a grau superior. Quin pal!!! Prossegueixo. Ara que estic a res d’acabar aquesta etapa de la meva vida, tinc decidit que l’any que bé faré un CFGS d’Educació Infantil i que seré una futura estudiant d’Educació Infantil a la UAB, probablement.
Abans d’entrar al Batxillerat tenia gustos i aficions molt diferents però en aquests dos anys sento que he madurat, entre altres coses (l’edat, l’entorn,..), perquè no només he aprés Llatí, Història, Hª de la Filosofia.. També he aprés a organitzar el meu temps, a assumir responsabilitats..

Ara mateix el que més m’inquieta és si superaré amb èxit la Selectivitat!!
Entre les meves aficions es troba la lectura, l’esport i la música. Però en realitat quan més practico la lectura és a l’estiu, quan tinc temps per poder-me acabar un llibre en una setmana. M’encanta llegir-me un llibre en pocs dies perquè tens el principi tan recent que seria capaç de tornar-lo a escriure.

Al meu treball trobaràs contes tradicionals, d’aquells que segur la teva mare, la teva àvia, el teu avi, els tiets, els germans o germanes t’han explicat o llegit algun cop i potser tu també els has explicat a algú. Però aquests contes, a més de comptar amb llatinismes, tenen un toque de la vida actual. Segur que rius com a mínim un cop per cada conte si els llegeixes!!!


 
·El dia que vaig fer la presentació de l’exercici a classe, què et va semblar, a priori, la idea de fer aquest treball?
El primer dia que em van parlar sobre el treball dels llatinismes em va semblar una idea fantàstica d’aprendre expressions llatines però, alhora, veient algun dels exemples que ens vas ensenyar d’anys passats, em va semblar una gran feinada i no creia que pogués acabar fent alguna cosa de la que em pogués sentir ‘’orgullosa’’.

·Quina idea inicial vas tenir per a fer? L’has portat a terme durant totes les setmanes o vas canviar d’idea? Per què?
La primera idea que vaig tenir per fer els llatinismes va ser introduir els llatinismes en cançons famoses i/o actuals però abans de la primera entrega vaig pensar que potser arribaria un moment en el que no sabria quina cançó fer i em quedaria sense idees. Així que finalment vaig decidir fer els llatinismes en contes popular i, també, afegir aspectes o situacions de la nostra vida actual.

·Què et va fer decidir fer aquest treball de la manera que l’has fet? D’on vas treure la idea?
La veritat és que no recordo què va ser el que em va fer decidir fer els llatinismes de contes tradicionals. Però recordo que quan ja tenia la idea pensada (llatinismes en contes tradicionals), vaig creure que potser era massa simple i tu, Isabel, t’acabaries avorrint cada vegada que et toqués corregir-los; així que vaig pensar que havia de fer alguna cosa que els convertís en contes tradicionals especials i, després de molt pensar, se’m va acudir introduïr, d’una manera absurda i/o divertida, situacions que actualment podem viure o veure en altres.

·Com t’has organitzat: quan els feies, com, quin procés seguies per escriure’ls (buscar informació, com sorgia la idea del què parlar, com t’inspiraves…).
Quan havia de començar a escriure els llatinismes primer mirava del que tractaven aquella setmana i buscava el significat de les expressions i llavors escollia el conte que creia que més joc em donaria per a aquells llatinismes. Una vegada havia escollit el conte que faria, ho escrivia explicant-lo a la meva manera i afegint o eliminant coses, si calia.
Quan la feina del conte estava acabada, començava a mirar-me on podria encaixar cadascun millor. Moltes vegades el llatinisme quedava bé per d’altres havia d’inventar-me alguna cosa per donar-li sentit.
Després d’haver introduït tots el llatinismes era quan em tornava a llegir el conte i llavors feia aquells canvis per modernitzar-lo i fer-ho més divertit i entretingut.

·Opinió del que tu has fet, del que han fer els teus companys, del que faries ara si tornessis a començar o del que no faries…
Al començament creia que aniria perdent l’interès per la meva idea o forma de fer els llatinismes, però la veritat és que m’ho passava molt bé fent aquells canvis que feien els contes molt més interessants. Ara quan llegeixo tots els contes m’agrada com ha quedat el meu treball.
Si hagués de començar el treball des de zero, potser faria una historia inventada per mi. Però no tindria cap inconvenient en tornar a fer la mateixa idea que he fet aquest cop. L’únic que canviaria és l’extensió dels contes, els faria més llargs en algun cas.

·Penses que has aprés llatinismes? Has incorporat algun a la teva vida, als teus escrits, a la teva parla…? T’hi fixes més quan escoltes o llegeixes algun? Quins t’han quedat gravats?
Sí, aquest treball m’ha estat molt útil, tinc la sensació de que he aprés molt. No he incorporat cap llatinisme a la meva parla però sí que és cert que ara em fixo moltíssim més i sembla ser que des que vam començar a fer el treball n’escolto a tot arreu.
Vaig escoltar modus operandi a les notícies un dia i varis més a pel·lícules. També vaig escoltar un dia per televisió peccata minuta.
Ultimàtum, in mente, persona non grata, peccata minuta, per se, in situ, mens sana in corpore sano,..

·Què canviaries de la forma de treballar els llatinismes: els mesos durant els quals es treballen, la forma d’entrega, la forma de treballar-los, les correccions...?
Crec que el moment en el que es fan els llatinismes és el millor. Al primer trimestre tenim el TR a més dels exàmens i deures i seria impossible treure temps per llatinismes i penso que si comencéssim al tercer trimestre, estaríem ja sense forces, més que res psicològiques, per haver de crear el treball des del principi.
Els dies d’entrega els trobo bé també perquè ens permet treballar durant el cap de setmana, que són els dies que més temps hi podem dedicar, però ho podem entregar dilluns i això és d’agraïr si algun cap de setmana no has pogut fer feina.
Les correcciones a vegades no les he entés bé a l’hora de puntuar perquè algun cop he tingut, potser, varies faltes d’ortografia, un llatinisme malament, i he tret un 3. Però dedueixo que potser ha estat pel contingut encara que no entenc com es pot arribar a treure un 3.

·Ha consultat el nostre blog d’aula ‘’Per Càstor i Pòl·lux!’’ en algun moment? Per a què?
Sí, ho vaig consultar al principi quan tenia pensar fer ‘’Llatinismes i música’’ per mirar i inspirar-me.

·Creus que aquest treball t’ha ajudat en d’altres aspectes que no siguin propiàment el
del treball dels llatinismes (escriptura, expressió, imaginació, creació, organització…)
Crec que el que més he desenvolupat amb aquest treball ha estat la imaginació, ja que a l’hora de ‘’remodelar’’ els contes, alguns cops ha estat fàcil però d’altres he hagut de fer servir la imaginació i esprémer el cervell per treure idees originals.

·Has descobert algun aspecte en tu mateix que no sabies? (capacitat de treball, de redacció, creativitat…)
La veritat és que fent aquest treball m’he adonat de moltes coses que ja sospitava que podia fer però que mai havia comprovat. El meu primer repte va estar a l’hora d’escollir el treball que faria.. Per a mi sempre ha estat fàcil treballar i fer feines però la imaginació no és un dels meus punts forts. Per això, quan vaig començar els meus llatinismes i vaig veure que m’agradava, em vaig sentir orgullosa d’haver ‘’inventat’’ alguna cosa que m’havia acabat agradant. Més tard, quan vaig modernitzar els contes vaig veure que la meva vena creativa començava a sortir!!

·Aquest exercici t’ha suposat una càrrega massa gran de treball amb tot el que suposa el curs? Si és que sí, creus que està compensat d’alguna manera?
La veritat és que quan ens vas presentar el treball vaig pensar que seria una feinada però com que es va enviant cada setmana una entrega, no m’ha suposat cap càrrega encara que sí és veritat que alguns cops s’ajuntava amb varis parcials i/o treballs d’altres matèries però d’una manera o d’una altra sempre ho aconsegueixes.
Per altra banda, aquest treball crec que té una gran recompensa perquè la ponderació que té sobre la nota del trimestre crec que està molt bé i t’ajuda a aprovar i/o a pujar la mitjana.

·Valoració lliure personal: a favor, en contra, el que ha suposat aquest treball, comenta, valora, emociona’t o enrabia’t… diga’m… el que vulguis… amb amor (of course!)
Personalment, per a mi els llatinismes han estat positius ja que penso que és una manera gens convencional per aprendre sobre expressions llatines ja que al haver de fer-los servir nosaltres mateixos, potser hem hagut de buscar fins entendre a la perfecció el significat i això ens ha ajudat a que no els oblidem als dos dies com passa amb altres coses. Sí és veritat que algunes de les entregues es fan més feixugues que unes altres però és com tot a la vida.. No tot està fet a gust de tots així que tot i això, la meva sensació al haver acabat aquest treball sobre llatinismes és bona i d’haver aprendre.
A més a més és un d’aquest treballs que es van fent poquet a poquet però que després et fan de gran ajuda a l’hora d’aprovar i/o pujar nota.
Aquest treball m’ha ajudat a organitzar-me ja que cada vegada que començava una nova entrega havia de seguir un procés i a més a més saber que s’han d’entregar ‘’tal dia’’ cada setmana t’ajuda a ‘’assumir responsabilitats’’ tot i que sembli una tonteria.
Com he dit anteriorment, la meva valoració d’aquest treball és positiva. L’únic contra que li trobo potser és que a vegades les notes han estat excessivament baixes i no he sabut trobar el perquè. Tot i això, this work has a super good assessment for me!! Thank you so much Isabel for these things that make school a little more fun.


Treballs de recerca 20-21

 Avui s'han entregat els treballs de recerca d'aquest curs. Els treballs que han estat en format bloc són: . A la recerca de la feli...