dimarts, 31 de maig del 2016

Ana Robles Campabadal, Iter per Europam. Llatinismes i literatura.


El meu nom és Ana Robles Campabadal, sóc una noia de disset anys i estudio segon de batxillerat a l'institut Can Planas de Barberà del Vallès. No falten ni tres setmanes per acabar el curs, i ara per ara només somio que arribi l'estiu i les vacances! Es fàcil esbrinar que m'agraden molt els idiomes -estic fent el batxillerat lingüístic-, especialment el francès. Bé, de fet m'agraden molt les llengües romàniques ;) Una altra cosa que m'apassiona és la música, escoltar-la i tocar el piano. M'agrada molt la música clàssica, i és un plaer poder tocar peces de Chopin al piano! M'agrada més el camp que la ciutat, i a l'estiu m'encanta estar envoltada de muntanyes i vegetació, i fer activitat pròpies de llocs rurals: senderisme, anar en bicicleta... Una de les coses per les quals tot alumne de llatí de segon de batxillerat ha de passar és pel treball de Llatinismes. En el meu cas, jo sempre he tingut molt clar que m'inclino cap a la literatura -la tecnologia i jo no ens avenim gaire-, així que vaig inspirar el meu treball en una novel·la d'Hans Christian Andersen, Viaje por España, una sèrie d'experiències i vivències personals de l'autor a partir del seu viatge per terres espanyoles. Ja es veu que jo no m'he inventat res de nou! Per cert, aprofito per recomanar aquest llibre! Vale!


 
VALORACIONS DE L'EXERCICI DELS LLATINISMES

· El dia que vaig fer la presentació de l’exercici a classe, què et va semblar, a priori, la idea de fer aquest treball? Quins van ser els teus primers pensaments?
El dia de la presentació de l'exercici, he de dir que vaig sentir por. Sí, por. Por perquè un treball d'aquesta magnitud suposa un gran esforç i dedicació, i un alumne de segon de batxillerat no acostuma a tenir temps ni ganes.

· Quina idea inicial vas tenir per a fer? L’has portat a terme durant cada setmana o vas canviar d'idea? Per què?
Des del primer moment vaig tenir molt clar que treballaria els llatinismes en forma de literatura. Des de la primera entrega fins a l'última he mantingut aquesta manera de treballar, perquè és la manera que més gaudeixo, que més domino i la més ràpida i pràctica de fer.

· Què et va fer decidir fer aquest treball de la manera que l’has fet? D’on vas treure la idea?
Donat que curso un batxillerat humanístic - lingüistic i que m'agrada molt llegir i les llengües, no és extrany que optés per escriure, tot i que requereix molta concentració i constància.
Vaig treure la idea d'una novel·la de Hans Christian Andersen, Viaje por España, en la qual relata en forma de crònica les seves experiències en un viatje per tota Espanya.


· Com t’has organitzat: quan els feies, com, quin procés seguies per a escriure'ls (buscar informació, com sorgia la idea que parlar, com t’inspiraves.....).
Les primeres entregues les acostumava a fer el cap de setmana, però ho trobava massa just. A mi m'agrada fer les coses amb molt de temps d'antelació; per tant de seguida vaig començar a fer-los una setmana abans de l'entrega. I sempre que podia intentava avançar totes les entregues possibles (durant els ponts, vacances, etc.).

Sobre el procés, ho feia el més senzill possible: en un paper escrivia tots els llatinimes i immediatament buscava el seu significat per internet i exemples d´ús.
Després buscava la informació adient i necessària pels meus relats (informació sobre ciutats d'Europa, monuments famosos...) i la inspiració em venia mesura que anava escrivint. Cada vegada que introduïa un llatinisme el tatxava de la llista.



· Opinió del que tu has fet, del que han fet els teus companys, del que faries ara si tornessis a començar o del que no faries....
Estic molt contenta de la meva manera de fer els llatinismes i crec que no hauria pogut escollir res millor. De cap manera canviaria la idea si hagués de tornar a començar, ho tinc claríssim.

· Penses que has après llatinismes? Has incorporat algun a la teva vida, als teus escrits, a la teva parla....? T’hi fixes més quan escoltes o llegeixes algun? Quins t’han quedat gravats? Quins t’han costat més?
Sí he aprés llatinismes, a grans trets m'he quedat amb pràcticament tots. Tanmateix, no n'he incorporat  cap quan parlo o quan escric, doncs crec que són massa cultes per utilitzar-los quotidianament, i la seva substitució per expressions més col·loquials m'agrada reservar-la en altres contextos més adients.
Ara bé, és molt gratificant entendre'ls quan els escoltes o els llegeixes.


· Què canviaries de la forma de treballar els llatinismes: els mesos durant els quals es treballen, la forma d’entrega, la forma de treballar-los, les correccions...?
El que jo canviaria principalment és l'extensió. Em sembla un treball massa llarg i amb un nivell d'exigència molt alt, tenint en compte que qualsevol treball a segon de batxillerat és un sacrifici degut al poc temps del que disposem i tot el pes que ja portem a sobre.

· Has consultat el nostre blog d’aula “Per Càstor i Pòl·lux!” en algun moment? Per a què?
La veritat és que per a fer els llatinismes no m'ha calgut, però per a fer aquesta part final sí que he donat un cop d'ull.


· Creus que aquest treball t’ha ajudat en altres aspectes que no siguin pròpiament el del treball dels llatinismes (escriptura, expressió, imaginació, creació, organització...).
Més aviat ha estat al revés: la meva capacitat d'organització i potser d'imaginació i constància són els que m'han ajudat a fer el treball dels llatinismes.

· Has descobert algun aspecte en tu mateix que no sabies? (capacitat de treball, de redacció, creativitat...).
Diria que no. La veritat és que al llarg de tots aquests anys he anat descobrint algunes de les meves capacitats desconegudes però d'altres maneres i amb altres treballs.

· Aquest exercici t’ha suposat una càrrega massa gran de treball amb tot el que suposa el curs? Si és que sí, creus que està compensat d’alguna manera?
Definitivament sí que ha suposat una gran càrrega. I també he patit pel fet que a mi m'agrada fer les coses bé, i malgrat la falta de temps, de ganes i el cansament que tenia, m'he esforçat molt per fer el treball ben fet i com cal.

· Valoració lliure personal: a favor, en contra, el que ha suposat aquest treball, comenta, valora, emociona’t o enrabia’t... diga’m....el que vulguis...amb amor (of course!).
La veritat és que ja ho he dit tot! El treball pròpiament dit ha estat bastant pesat i de vegades difícil de combinar amb altres feines de l'institut. Però sobre el contingut del treball, és a dir, els Llatinismes en sí, és una cosa que la veritat m'entusiasma. Tot el que tingui a veure amb les llengües m'apassiona, i el que més he gaudit ha estat buscar els llatinismes i el seu significat, fins i tot em mirava llistes de llatinismes (molts del quals no havíem de treballar) i m'entretenia llegint-los, especialment els que són aforismes, refranys i tòpics literaris.
Per tant, malgrat la magnitud i feixugor de l'exercici, puc dir que haver treballat els llatinismes em deixa molt bon regust.



Treballs de recerca 20-21

 Avui s'han entregat els treballs de recerca d'aquest curs. Els treballs que han estat en format bloc són: . A la recerca de la feli...